BåtLab'en

for dokumentasjon, rekonstruksjon, og båtbygging

Skal, skal ikke

2 kommentarer

 

Jeg er i gang med båten igjen.  Etter bygginga av Vaaghals/Barcode6 sitter jeg igjen med inntrykket at oppvarma eik og det å bygge med skorder ikke passer helt sammen.  Fersk eik blir såpass myk at det er en risiko for at skorden, som presser på et punkt, lager en knekk i overkanten av bordet.   Vi fant  også trekk i Barcode 6 som kunne peke i retning av at den var bygget på spantmaler, og ikke med skorder. 

Siden Portørenga-båten også er bygget i eik, og med materialer ned til en halv tomme,  hadde jeg bestemt meg for å jobbe hardt for å unngå oppvarming (steaming, som er det vi kan få til her).  Men allerede nå, ved første bordet, begynte jeg å lure på om det i det hele tatt lar seg gjøre.   Bakre halsbord er ikke skremmende mye vridet, men det har en ganske kraftig bøy fra akterstevnen og en meter forover.  Etter 5-6 timers jobb med koldt bord, hvor jeg har prøvet mange kombinasjoner av skording og tvinger, har jeg kommet til at kreftene jeg påfører stevnen og skjøten mellom stevn og kjøl, blir såpass kraftige at jeg ikke er villig å ta risikoen med å fortsette jobbe uten oppvarming.  Derfor ligger, bak ryggen min, akkurat nå bordet inne i steamkassen. Det vil bli vridd på nå i kveld, så fortsetter jeg i morgen.   

Reklamer

Forfatter: Lars Stålegård

Båtbygger, trearbeider

2 thoughts on “Skal, skal ikke

  1. Spennende tankegang Lars; er du på sporet av et mønster her? Har du jobbet noe med bålfyring og skorder, og ikke steaming? Det kan jo passe bedre i hop med at det ikke blir så smørmykt.

  2. Takk for innspill, Terje Hvorvidt det er et mønster gjenstår å se, men det er fullt mulig. Jeg kjenner ikke til andre refleksjoner rundt temaet skorder/steaming/eik, men hvis du vet om noe hadde det vært interessant. Jeg har selv en gang bygget en Åfjordsbåt-lignende farkost i lerk, som oppfører seg på lignende måte som eik ved steaming. I den sammenhengen er jeg beredt å si at metode og materiale krasjet.

    Jeg har ikke prøvet å varme over bål, men det kan jo være at det ikke gir riktig så myke materialer som steaming. Denne gangen prøvet jeg å steame noe kortere tid for å unngå de værste problemene, og jeg tror det hadde noe for seg ; bordet tok presset fra skorden uten å lage knekk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s